Recenzia filmu Piargy: Ako môže vyzerať tradičná slovenská rodina?

Nezvyčajný slovenský film zavítal do našich kín. Na prvý pohľad by vás vôbec nezaujal, keďže čiernobiele filmy už dnešná mládež nevyhľadáva. Ale naozaj vás môže prekvapiť, kam až sa slovenská kinematografia za tie roky dostala. Film čerpá z novely Františka Švantnera. Dedina Piargy dýcha hriechom a schyľuje sa ku katastrofe. Kam až je človek ochotný zájsť v túžbe za láskou? Naplnia sa proroctvá starej vedmy o príchode ancikrista?

Smrť, milostný trojuholník, hriech… Aj tak sa tá opísať film Piargy. Nečakajte idealistické zábery plné sedliackeho humoru, ale realistický obraz tradičnej slovenskej rodiny a jej hriešnych činov. Už len z názvu nám po chrbtici prebehne triaška, hoci nevieme, čo názov značí. “Piarg” znamená bezcenná ruda, akýsi nepoužiteľný odpad, čo je vlastne surové ale priame označenie dediny Piargy. Už od začiatku je vidieť, že dedinou  sa zakráda zlo. Ľudia tu žijú hriešnym životom. Za to ich stihne nemilosrdný trest, za ktorý zaplatia všetky hriešne duše dedinčanov.

Druhá svetová vojna už klope na dvere. Na uliciach sa zjavujú plagáty s Tisom, ale dedina sa musí najprv vysporiadať s vlastnými problémami. Do dediny sa vráti syn najbohatšieho statkára, Martin. Najlepšie kamarátky Johanka a Juliša, majú oňho záujem. Martinov výber nevesty ale rozdelí priateľstvo kamarátok a Johanka začína pociťovať žiarlivosť. Juliša sa teší z lepšej budúcnosti, avšak čoskoro zisťuje, že za bránou dvora sa dejú iné veci, ako sa sprvu zdajú. Martin kvôli násilníckemu otcovi nemôže žiť život podľa seba. Gazdova žena, úplne podriadená manželovi, musí znášať každodenné týranie a zlosť si vylieva na synovej neveste. Julišu začne svokor zvádzať, až napokon využije moment a dievča zneužije. Juliša nakoniec svokrovi podľahne a vzniká milostný trojuholník. Najskôr to tají, hlavne pred Martinom, ale neskôr sa zdôverí Johanke, ktorej verí. V Johanke ale stále pulzuje žiarlivosť, preto tajomstvo rozšíri ďalej. Ako prvá sa o tom dozvie Julišina sestra, žena z mesta, ktorej peniaze určite nechýbajú a rozhodne sa z toho niečo vyťažiť. Od gazdu si mesačne pýta peniaze za udržanie tajomstva. Neskôr urobí miestny kňaz to isté. Juliša sa dohodne s Martinom, že sa presťahujú do mesta, ale gazda to nechce povoliť.

Dej začína vrcholiť. Juliša zisťuje, že je tehotná, preto sa poberie za dedinskou vedmou a žiada o radu. Vedma vidí, že jej proroctvo o príchode ancikrista a následnej katastrofe sa začína plniť. Doma gazda neveste stále nedá pokoja, až ich napokon v jeden večer pristihne samotný Martin. Pohľadu, ktorý sa mu naskytol, nemôže uveriť, a preto berie pušku, s ktorou celá rodinná dráma speje k nenávratnému vrcholu.  Na pohrebe už celá dedina vie tajomstvo ich rodiny. Po skončení pohrebu vidíme, ako dedinčania na Julišu pľujú a gazda, agresor, ktorý to všetko začal, sa len bezcitne prizerá. Počas osláv fašiangov dedina za jedinú noc zmizne a s ňou aj všetok hriech, ktorý bol v dedine napáchaný.

Film nám ponúka množstvo metafor a dokonale ukazuje, aký je Švantner nadčasový. Podobné problémy sa objavujú aj v dnešnej spoločnosti a tiež bývajú častokrát utajované. Taktiež je dobre znázornené postavenie žien vo vtedajších časoch. Vo filme sa k žene správajú ako ku kobyle, ktorú treba skrotiť a uviazať na povrázok. Piargy nie sú ľahký film, ale zato jeden z najlepších, aké som za poslednú dobu videla.

Loading...
Niečo sa pokazilo Načítať