V svete snov

Zdroj: www.rustourismnews.com

Všetci ľudia dnes poznajú pojem videohra. Je rovnako dobre známy ako film alebo kniha. Zaujímavé je na tom to, že videohry sú mladšie ako filmy a knihy sa oproti nim javia prastaré.  Ako je teda možné, že sa pomaly dostávajú na úroveň filmov a knihy už zatlačili do úzadia? Čo robí videohry takými atraktívnymi a žiadanými?

Prvým a hlavným dôvodom popularity hier je otváranie skoro neobmedzených možností. Bojovanie s drakmi, riadenie rýchlych áut, lietanie vo vesmírnych lodiach alebo hľadanie stratených pokladov väčšine ľudí príde ako čistý výmysel  a pritom je na svete toľko  osôb, ktorým to príde úplne normálne. Podobné zážitky prežívajú denne a pritom nemusia ani vyjsť z domu. Hovorí sa im hráči. Je pravda, že na otázku: „Ako si predstavujete hráča počítačových hier?“ veľa opýtaných odpovie niečo v štýle vychudnutý, s okuliarmi a bez priateľov. Avšak neexistuje žiadny stereotyp, podľa ktorého by sa dali hráči stopercentne rozoznať. Môžu byť oboch pohlaví, všetkých vekových kategórií a diametrálne odlišných výzorov. Všetci majú ale spoločnú lásku k hrám, ktoré sa delia na množstvo kategórií. 

Rôznych ľudí lákajú rôzne hry. Milovníci akcie preferujú FPS, alebo v plnom znení „first person shooer“. Tomuto typu hry sa s obľubou hovorí „strieľačka“.  Je to dokonalé a jednoduché vyjadrenie celej podstaty. Tá väčšinou spočíva v behaní dookola a strieľaní z hocijakej strelnej zbrane, ktorú vám program momentálne dopraje. Dôležitým bodom FPS je pohľad z „prvej osoby“, čo znamená, že kamera je posunutá niekoľko centimetrov pred imaginárne oči, čím sa má dosiahnuť maximálny zážitok z akcie. Smutným faktom je dokázaný nárast agresivity pri hraní, hlavne u mladých hráčov. 

Osoby prejavujúce záujem o akciu, ale aj o trochu stratégie a tímovej spolupráce, zvyknú preferovať PVP. Rovnako ako pri FPS aj názov „players versus players“ opisuje hlavný zmysel herného systému. Ten je založený na určitom počte skupín hráčov, väčšinou dvoch. Jedna skupina plní úlohu danú hrou a druhá sa tomu snaží zabrániť.  Vyhráva tá, ktorej sa podarí naplniť očakávania systému lepšie. Drvivé množstvo PVP herných titulov je tiež založených na pohľade z „prvej osoby“. Nájdu sa ale aj výnimky, kde je aplikovaný pohľad z „tretej osoby“, pri ktorom je kamera umiestnená nad a obvykle trocha na stranu hranej postavy. Najväčšou výhodou PVP je  možnosť užívať si hru s priateľmi. Často sa objavujú indivíduá, ktorých dokonalé uspokojenie predstavuje  do krvi vynadať spoluhráčom, nadávať im za všetko, čo je zle, za prehru, za pokazenie ich grandiózneho plánu a podobne. Skutočnosť, že daný „pako“ sa nachádza na opačnom konci mapy, akonáhle sa pred ním objaví nepriateľ umrie a v celej hre neurobil prakticky nič užitočné, nemá nikoho trápiť, pretože „pako“ je predsa dokonalý a všetci ostatní sú totálne neschopní. Takýchto a podobných hráčov označuje spoločnosť ako toxických a sú najhorším, čo sa v hernom svete nachádza.

 Nie každý má ale rád strieľanie, však? Samozrejme, koho by bavilo stále iba strieľať? Všetko raz omrzí. Tu prichádza na scénu RPG, “role play game”, kde ide o viac. O záchranu sveta, vesmíru. Prosto a jednoducho RPG sa často označuje aj ako „hra na hrdinov“. Záleží iba na tom, aký vznešený cieľ máte dosiahnuť. Potom sú tu tie prípady, keď hráte vraha, zlodeja alebo nejakú inú nie práve heroickú postavu. Na identite postavy záleží, na tom je hra vlastne založená. Na tom, aký charakter si vyberiete. Práve  tu sa dá ukázať úžasná variabilita hier. Môžete byť mágom, rytierom, vesmírnym maršalom, lovkyňou strojov v poapokalyptickom svete, bojovníkom Jedi a mať nespočetne veľa ďalších premien.   Asassin, vykrádač hrobiek alebo bojovník likvidujúci peklo. 

Ďalší kľúčový bod spočíva v príbehu. Ten môže byť pevne daný a hra potom vyzerá ako interaktívny film alebo naopak, nechá hráčovi možnosť rozhodovania sa a ovplyvňovania deja svojimi rozhodnutiami. 

Treba si uvedomiť, že herných žánrov ako takých je príliš veľa na jeden článok, navyše sa často prelínajú a spájajú, čím vytvárajú ďalšie. Opísal som preto mojich troch favoritov. Ale nech už je hra akákoľvek,  vždy má slúžiť predovšetkým na zábavu a relax, čo sú ďalšie  dôvody obľúbenosti virtuálneho sveta. Umožňujú ľudom zabudnúť na ich problémy a dovolia im odpočinúť si vo svete snov.

(Navštívené 41-krát, dnes 1-krát)

Autor

Žiadne komentáre

Pridaj komentár

Váš e-mail nebude zverejnený.