Recenzia: Aký krutý môže byť svet za dverami bytu?

Vedeli by ste si predstaviť, že vy sami by ste dennodenne museli zabezpečiť nielen sebe, ale aj  svojmu mladšiemu súrodencovi aspoň ten najnutnejší základ na prežitie? Že žijete s otcom alkoholikom, násilníkom  a gamblerom v jednom, ktorý sa o vás vôbec nestará?

Mirka Varáčková je rozhodne moja najobľúbenejšia slovenská spisovateľka. Je držiteľkou ocenenia Panta Rhei Awards 2017. Páči sa mi, že autorka sa venuje problémom ako alkoholizmus, chudoba a rodinné vzťahy. V každom príbehu je zakomponovaná láska, vďaka ktorej sa príbehy končia dobre.

Kniha Drž ma, keď padám ma veľmi zaujala.  Je to príbeh o troch súrodencoch, ktorí žijú s otcom alkoholikom. Hlavnou postavou je šestnásťročná Kaťa, ktorá sa všemožne snaží pomáhať súrodencom. Preberá rolu chýbajúcej matky. Samozrejme,  nie je na všetko sama. Pomáha jej starší brat Ondrej. V domácnosti s nimi žije aj malá Zuzka, ktorá je značne poznačená tým, čo sa v jej živote deje. Napriek všetkému sa Kaťa s Ondrejom snažia zabezpečiť pre Zuzku čo najlepší život a zahmlievajú pred okolím a učiteľmi, čo sa doma deje, aby si nič nevšimli a sociálka ich po prípadnom odobratí do detského domova nerozdelila.
Na každodennom poriadku sú bitky, hádky a krik. Len sem-tam sa stane, že je doma pokoj. Často sa stáva, že otec neprišiel niekoľko dní domov a keď prišiel, čakalo ich hotové peklo. Otec si tiež vodil domov  kamarátov, ktorí boli hluční a neslušní.

Keď sa zdá, že je pokoj, vyskytne sa ďalší problém. Kaťa sa zamiluje do Mareka, suseda, ktorý prišiel po dlhej dobe zo zahraničia. Neskôr začnú spolu chodiť, a to sa jej otcovi vôbec nepáči. Kaťa utŕži niekoľko rán. Kati to bolo veľmi ľúto, pretože Marek jej bol oporou. Raz za čas postrážil Zuzku a niekedy pomohol Kati vyvetrať si hlavu.
Zúfalý Ondrej sa zapletie s nesprávnymi ľuďmi, pretože chcel finančne pomôcť svojej rodine. Robil spoločnosť ženám a neskôr i mužom. Samozrejme, nikto z rodiny nevedel, čo v skutočnosti Ondrej robí. Mysleli si, že stále pracuje v miestnej firme. No raz sa veľmi zranil a musel ísť k doktorovi. Až vtedy sa Kati priznal. Neskôr, v dôsledku veľkého hnevu, urobil niečo, čo veľmi ľutoval. Kvôli tomu bolo voči Ondrejovi vznesené obvinenie z vraždy.
Sestry Zuzka a Kaťa išli bývať k Marekovi a koniec koncov všetko dobre dopadne.

Na príbehu sa mi veľmi páči to, aké to je reálne.  Som rada, že spisovateľka sa venuje  témam, ktoré sa nám zdajú cudzie, a pritom vôbec nie sú. To, že takto nežijeme my, neznamená, že okolo nás podobné  rodiny neexistujú.  Aj vďaka takýmto knižkám vieme, že sa to deje a vždy je možnosť pomôcť. Páči sa mi, ako vie autorka  čitateľa zaujať napínavými okamihmi, vtiahnuť do príbehu, dostať sa vám pod kožu. A taktiež sa mi neraz stalo, že sa mi tisli slzy do očí. To tiež pripisujem k plusom, pretože nie každá kniha vie dojať a vzbudiť také silné emócie.

Loading...
Niečo sa pokazilo Načítať